کمبود ویتامین E در افراد چاق و افزایش خطر ابتلا به دیابت

 5 نوامبر 2015- براساس تحقیقات جدید، افراد چاق نیاز به مقادیر زیادتری ویتامین E  دارند اما مقادیر کمتری از این ویتامین در بدن این افراد تولید می شود.

این مطالعه که توسط محققان موسسه ی لینوس پائولینگ دردانشگاه ایالتی اورگان انجام شده است، نشان می دهد کمبود ویتامین Eتولید شده در افراد  چاق با چندین بیماری از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2، سرطان و الزایمر مرتبط می باشد.

 ویتامین E  یک میکرونوترنیت محلول در چربی است که مانع از آسیب به اجزاء سلولی در زمان تبدیل  غذا به انرژی می شود. ویتامین Eهمچنین تقویت کننده ی سیستم ایمنی و محافظ غشاهای سلولی است . محققان می گویند: این یافته ها بسیار تعجب آور هستند زیرا ویتامین Eباید در افراد چاق به مقدار بیشتری تولید شود اما مطالعات نشان داده اند که اگر چه درافراد چاق ویتامین Eموجود درجریان خون زیاد است اما به میزان کافی وارد بافتهای بدن این افراد  نمی شود.

 مدیر این تحقیقات دکتر Traberمی گوید: ویتامین Eبا چربی ها در ارتباط است و در چربی خون یافت می شود اما در حقیقت این ریزمغذی بروی مولکولهای چربی سوار شده  و در جریان خون حرکت می کند، ما دریافتیم که بافتهای افراد چاق به دلیل داشتن مقادیر کافی چربی، از دریافت چربی اضافه  از خون جلوگیری می کنند، در اثر این فرآیند، ویتامین Eهمراه با چربیهای خون قادر به ورود به بافتها و سلولها نبوده و بافتهای افراد چاق با مشکل بسیار جدی استرس اکسیداتیو مواجه می شوند زیرا با کمبود شدید این  میکرونوترینت مهم  روبرو هستند.

 این مشکل با فقدان  ویتامین Eدر رژیم های غذایی غربی تشدید می شود. ویتامین Eدر درجه ی اول از چربیهای سالم مانند آجیل ها، مغزها و روغن های گیاهی مشتق می شود. محققان بر رژیم های غنی از ویتامین  E  برای افرادیکه  قصد  کاهش وزن دارند، تاکید  دارند.

 اگر چه ساپلیمنت های ویتامین Eدر دسترس هستند، اما مقدار مورد نیاز روزانه ی ویتامین E  می تواند از طریق رژیم غذایی تامین شود.

دکتر Traberمی گوید: نگرانی دیگر این است که اکثر افراد برای کاهش وزن خود به محدود کردن مصرف چربی می پردازند، کاهش کالری برای کاهش وزن معنی دار است اما چربیها رایج ترین منبع ویتامین Eدر رژیم غذایی ما هستند، بنابراین حذف چربیها بمنظورکاهش وزن گاهی سبب کمبود این ماده ی مغذی بسیار مهم می شود.

 نتایج این تحقیق درمجله ی the American Journal of Clinical Nutritionمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/nov/obese-people-do-not-produce-as-much-vitamin-e,-could-contribute-to-higher-risk-of-type-2-diabetes-92183730.html